Občasník přístupné češtiny (1. díl): 4 P plain language

25.1.2024
Bývaly doby, kdy jsem do on-line prostoru aspoň tu a tam vypustil nějakou užitečnou informaci. :-)

Většina z vás si to samozřejmě nemůže pamatovat – buď proto, že jste mě neznali, nebo jste tou dobou ještě nebyli na světě.

Ale přiznávám, že nedávno se mi po těch starých dobrých časech trochu zastesklo. Říkal jsem si, že bych kromě svého tradičního bohapustého plácání mohl aspoň občas sepsat něco, co by se s přimhouřením obou očí dalo označit jako „hodnotný obsah“.

Něco, čím bych zlepšil svět. Nebo ho přinejmenším nezhoršil.

Výsledkem je tento příspěvek. První číslo Občasníku přístupné češtiny (zkráceně OPČ, lidově Opičáka 🐵).

(Pokud vám blesklo hlavou, že jsem zřejmě na nějakého ochotného šimpanze či makaka stylově outsourcoval i grafické zpracování, nejste daleko od pravdy. Takhle to, milé děti, vypadá, když si s Canvou hraje někdo bez špetky grafického cítění.)

Ale teď už aspoň krátce k obsahu

Premiérový díl Opičáka vychází z mezinárodní normy plain language ISO 24495-1:2023.

S Petrem jsme do ní navzdory své lakotě investovali, abychom se ujistili, že naše kurzy přístupné češtiny nejsou úplně mimo.

(Nejsou. Ufff...)

Překlad jednotlivých principů jsem občas trochu přiohnul, abychom se dopracovali k těm čtyřem P. Ale myšlenka snad zůstala.

Texty psané přístupnou češtinou jsou:

💎 přínosné (dalo by se říct i „Prospěšné, Praktické“), protože si jejich autor dal záležet, aby v nich bylo právě to, co čtenář potřebuje vědět,

💎 přehledné („skenovatelné“), protože jejich autor dobře pracoval např. s mezititulky a odrážkovými seznamy a čtenář díky tomu snadno najde to, co hledá,

💎 pochopitelné, protože autor věděl, pro koho píše, respektoval to a neměl potřebu si honit triko, a díky tomu všemu jsou

💎 použitelné, protože čtenář po jejich přečtení přesně ví, co má udělat.

No a to je pro dnešek všechno.

Opičák doufá, že to napoprvé úplně nezvoral a že se příště potkáme zas.

Občasník přístupné češtiny:

👉 1. díl: 4 P plain language (právě čtete)

👉 2. díl: Plain language a tonalita

👉 3. díl: Copywriting vydělává, plain language šetří

👉 4. díl: Jak důležitá je cílová skupina?

👉 5. díl: Iluze shodných vědomostí

Kurz přístupné češtiny

Pomáháme firmám mluvit srozumitelně.

To mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímáTo mě zajímá
Kliknutím na „Povolit cookies“ souhlasíte s ukládáním cookies na vašem zařízení. Neznamená to žádné sledování ani nevyžádanou reklamu, jen mi to pomůže s hladkým chodem webu.