Platí to i ve světě srozumitelného psaní? V případech, kdy nechceme textem prodávat, ale prostě jenom informovat?
Moje rezolutní odpověď zní: Tak napůl. 😊
Spousta zásad plain language je univerzálních a snad nikdy s nimi nešlápnete vedle.
Asi nikdo vám nevynadá za to, že ve vašem textu bylo:
👉 moc odstavců (naprosté extrémy stranou :-)
👉 málo souvětí delších než 50 slov
👉 málo trpného rodu
👉 málo slovesných substantiv
A kdyby se náhodou někdo takový našel, můžete s klidem předpokládat, že až ho zřízenci odchytnou a dostane předepsané léky, bude zase dobře. 😷💉
Pokud tedy (třeba z moci úřední) píšete pro onu tajuplnou „širokou veřejnost“, nevěšte hlavu.
Snažte se vytvořit ✍přínosný, ✍přehledný, ✍pochopitelný a tím pádem snadno ✍použitelný text, a čtenáři vám budou blahořečit.
Na druhou stranu pokud svou cílovou skupinu znáte (a „vytáhnete“ si z ní skutečného nebo fiktivního zástupce, kterému pak svůj výtvor adresujete), je to samozřejmě ideální.
Pomůže vám to mimo jiné:
💎 zvolit správný obsah (protože víte, v jaké situaci se váš čtenář nachází, co potřebuje vědět a jaké informace už o daném tématu má)
💎 zvolit správnou formu (protože např. víte, jak dlouhý text si můžete dovolit, jak by měl vypadat a jestli vůbec bude textová forma pro vašeho adresáta to pravé ořechové)
💎 zvolit správné výrazy (protože víte, jestli se obracíte na odborníka, nebo laika)
TL;DR:
✅ Znalost cílové skupiny se vám při srozumitelném psaní bude hodit.
✅ Pokud ale cílovku neznáte, nezoufejte. Když využijete univerzální zásady přístupné češtiny, drtivé většině čtenářů kápnete do noty. 🎵
Občasník přístupné češtiny:
👉 2. díl: Plain language a tonalita
👉 3. díl: Copywriting vydělává, plain language šetří
👉 4. díl: Jak důležitá je cílová skupina? (právě čtete)
👉 5. díl: Iluze shodných vědomostí
Kurz přístupné češtiny
Pomáháme firmám a institucím mluvit srozumitelně.