Nejdřív vysvětlím, proč je to, co jsem napsal, vlastně hloupost. A potom zkusím popsat, jak jsem to myslel.
Je to hloupost proto, že...
❎ oddělovat copywriting a plain language writing se nedá (naopak, copywriteři by prostě měli psát v plain language / přístupné češtině, ať už tomu říkají jakkoli),
❎ plain language umí peníze nejen ušetřit, ale taky vydělat (srozumitelné firmy bývají sympatičtější a úspěšnější; státní správa „vydělá“ tím, že se jí bude lépe dařit... třeba vybírat pokuty 😊).
A jak jsem to teda myslel?
🎯 Rozdíl je v primárních cílech.
✍ Copywriter – když zůstaneme u tradiční definice – je prodavač za psacím strojem.
Respektive za počítačem. (Za počítačem s otevřeným ChatGPT. :-)
Chce zapůsobit na emoce, přesvědčit, prodat.
💰 Chce (svému klientovi a potažmo i sobě) vydělat peníze.
✍ Plain language writer se snaží zjednodušovat.
Při psaní dumá:
👉 vážně čtenář tuhle informaci potřebuje?
👉 pochopí člen cílové skupiny tohle sdělení na první přečtení?
👉 nebude si muset další informace dohledávat nebo třeba volat na infolinku?
👉 je už teď text snadno skenovatelný, nebo bych ho mohl ještě víc zpřehlednit?
🪙⌛ Jinými slovy, jeho cílem je ušetřit. Peníze i čas. Sobě (respektive organizaci, za kterou píše) a taky svému čtenáři.
Uznávám, že šetřit nemusí být tak atraktivní jako vydělávat.
(I když, jak někdy někdo řekl, „každý dolar, který ušetřím, nemusím vydělat“. 😊)
💵 A v soukromé sféře je čistě na rozhodnutí jednotlivých firem, jak srozumitelně budou chtít komunikovat.
Může to být velká konkurenční výhoda.
Zvlášť pokud se daná firma stane jednou z prvních „lidských tváří“ ve svém oboru. 🙂
Leč je to na nich.
👨💼Ale u státní správy by podle mého soudu měla být přístupná čeština jednoznačnou volbou.
Vzhledem k tomu, že stát „vydělává“ hlavně na daních, asi by neměl v první řadě řešit, jak víc „vydělat“.
Měl by hledat cesty, jak ušetřit.
A k tomu vede cesta mj. přes maximální zjednodušení, srozumitelnost a přístupnost.
Je potřeba průběžně hledat odpověď na otázku: „Jak jednoduché to můžeme udělat, aby to ještě pořád fungovalo.“ 😊
Ale to už jsem se trochu nechal unést. Takže konec a pokračování zase příště. 🤐
Moc díky za pozornost. 😀
Občasník přístupné češtiny:
👉 2. díl: Plain language a tonalita
👉 3. díl: Copywriting vydělává, plain language šetří (právě čtete)
👉 4. díl: Jak důležitá je cílová skupina?
👉 5. díl: Iluze shodných vědomostí
Kurz přístupné češtiny
Pomáháme firmám a institucím mluvit srozumitelně.