Plain language v české státní správě? (7. část)

12.2.2023
Co udělat pro to, aby úřady mluvily lidsky a srozumitelně? Na pátek 14. října 2022 svolala Kancelář veřejného ochránce práv kulatý stůl s tématem „Srozumitelnost ve veřejné správě“. V tomhle seriálu se pokouším shrnout, co jsem si z něj odnesl.

Paní Jana Šamánková z Kanceláře veřejného ochránce práv mluvila hlavně o chystané příručce srozumitelného psaní pro úředníky. K té se dostanu za chvilku.

Kromě toho ale zmínila několik dalších myšlenek, které mě oslovily (nebo, abych zněl trochu moderněji, které se mnou rezonovaly :-).

  • Státní úřady se nepohybují v konkurenčním prostředí.
  • Když se nám nelíbí, jak s námi komunikuje nějaká firma nebo živnostník, můžeme si (většinou) snadno sehnat náhradu.
  • U státních úřadů tahle možnost obvykle není. Úřady proto někdy nemají dostatečnou motivaci komunikovat lidsky a srozumitelně. Klienti/občané totiž nemají kam odejít.

Na co při psaní úředních textů pamatovat

  • Nemusíme předat všechny informace, ale jen ty relevantní.
  • I když zastupujeme úřad, můžeme (a měli bychom) používat zájmena MY a VY. Mj. tím zredukujeme OBLUDNÉ nadužívání trpného rodu (pozn. šíleného korektora).
  • Problém často není v nedostatku informací, ale v tom, jak se v nich vyznat. Texty bychom proto měli dobře strukturovat.

Příručka plain language pro úředníky

No a teď už pár slov k chystané příručce, o které účastníci kulatého stolu diskutovali i v pracovních skupinách. Její pracovní název zní „Jak psát srozumitelné úřední texty“ a z mého pohledu je to navýsost povedený počin.

Je to vlastně taková jednoduchá učebnice stylistiky. I když je určená hlavně úředníkům, spousta uvedených zásad je vysloveně univerzálních.

Jen pár příkladů za všechny

  • Než začnete psát, musíte vědět, co chcete sdělit a komu.
  • Podstatu sdělte na začátku.
  • Pište se slovesy; s výstižnými slovesy.
  • Pište slovesa v činném rodě, s trpným rodem (pasivem) šetřete.
  • Používejte obvyklé výrazy, ne úřední žargon.
  • V souvětích volte správné spojovací výrazy.
  • Kromě krátkých vět pište nejprve pravidlo, pak výjimky či podmínky.
  • Pokud jste něco zkazili, omluvte se. (Ano, i tahle zásada tady je.)

Když si trochu přihřeju polívčičku, příručka pojednává o řadě jevů, které s bráchou probíráme ve svém kurzu přístupné češtiny.

Možná i proto se mi tak líbí ;-)

Upřímně, pokud se zásady z téhle příručky podaří uvést do praxe, běžný úřední text se změní k nepoznání.

A bude to jenom dobře.

P. S. Článek je upravenou verzí mého původního příspěvku na LinkedInu, který najdete (a můžete k němu připojit své postřehy) tady.

Ilustrační obrázek: Pixabay.com

Další díly:

Chcete začít s plain language?

Rádi pro vaši firmu nebo instituci připravíme školení na míru.

Chci vědět vícChci vědět vícChci vědět vícChci vědět vícChci vědět víc
Kliknutím na „Povolit cookies“ souhlasíte s ukládáním cookies na vašem zařízení. Neznamená to žádné sledování ani nevyžádanou reklamu, jen mi to pomůže s hladkým chodem webu.